Nuffnang

04 Januari 2011

Suatu Permulaan


Alhamdulillah...Segala Puji bagi Allah swt yang akhirnya menggerakkan jari-jemari saya untuk memulakan langkah di alam 'blog' ini.  Suatu permulaan yang rasanya agak sukar kerana setiap kali terdetik di hati ini untuk melakarkan sesuatu di ruangan ini, saat itu jugalah berlakunya ketandusan idea. Sesungguhnya inilah kekurangan saya sebagai hamba Allah swt yang lemah lagi tiada daya.

DI MANA ADA KEMAHUAN DI SITU ADA JALAN

Selama bertahun-tahun saya berkelana di 'alam maya', berbagai ruangan blog yang telah saya kunjungi.  Ada yang menghiburkan hati, ada yang penuh dengan pengisian ilmu, ada yang suka dan duka dan pelbagai coretan yang telah saya baca.  Semuanya menarik. Namun akhirnya di permulaan tahun 2011 ini, dengan izin Allah swt, hati saya telah terbuka untuk turut serta berkongsi rasa sepertimana yang telah dilakukan oleh sahabat-sahabat yang lain.  Di mana ada kemahuan di situ ada jalan.  Kemahuan diri yang sentiasa ingin melakukan sesuatu hanya untuk mendapat Redha Allah swt...

Jujur diakui ada sedikit rasa gementar untuk memulakannya.  Masakan tidak, bimbang andai kata apa yang dikongsikan nanti hanya berlandaskan kemahuan nafsu semata-mata.  Sekiranya itu terjadi, apakah mampu kelak untuk saya menjawab soalanNya tentang apa yang telah saya lakukan semasa diri diberi kesempatan untuk berjalan dimuka bumi ini? Semoga Allah swt sentiasa mengingatkan hati dan jiwa saya yang rapuh ini.  Peringatan demi peringatan adalah AMAT perlu bagi diri saya yang lemah ini agar saya tidak terus lalai dan lupa dengan segala tanggungjawab yang telah diberikan kepada saya.

Dan orang-orang yang apabila diberi peringatan dengan ayat-ayat Tuhan mereka, mereka tidaklah menghadapinya sebagai orang-orang yang tuli dan buta ”.
                                                                                            
                                                                                             (Al-Furqan ayat ke-73)


“ Mereka itulah orang-orang yang dibalasi dengan martabat yang tinggi (dalam syurga) kerana kesabaran mereka dan mereka disambut dengan penghormatan dan ucapan selamat di dalamnya. Mereka kekal di dalamnya. Syurga itu sebaik-baik tempat menetap dan tempat kediaman. Katakanlah (kepada orang-orang musyrik): Tuhanku tidak mengindahkan kamu, melainkan kalau ada ibadatmu. (tetapi bagaimana kamu beribadat kepadaNya), padahal kamu sungguh telah mendustakan-Nya? Kerana itu kelak azab pasti menimpamu

                                                                                            (Al-Furqan, ayat 75-77)

Dengan segala nikmat yang telah Allah swt kurniakan kepada saya dan seluruhnya hambaNya, tiada lagi alasan bagi saya untuk tidak bersyukur kepadaNya.  Juga tiada alasan bagi saya untuk memulakan sesuatu dengan membelakangi pertolongan dariNya.  Sesungguhnya Dia lah yang Maha Berkuasa atas apa yang Dia kehendaki.  Begitulah juga 'suatu permulaan' bagi saya dalam memulakan ruangan ini...


Pada masa itu tiada sesiapapun, sama ada manusia atau jin, yang akan ditanya tentang dosanya (kerana masing-masing dapat dikenal menurut keadaannya).Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan                                                                                                  
                                                                                            (Ar-Rahman, ayat 39 - 40)


Subhanallah Alhamdulillah Allahu Akbar !!!



Dalam pencarian ini, akhirnya ku temui Indahnya Islam
4 Januari 2011 (Selasa)

2 ulasan:

  1. Salam Ukhwah. :)
    Selamat menulis.
    Saya pon baru nk berjinak dengan dunia blog tapi xde ape yg dikongsikan sekadar pembakar semangat dan ingatan diri sendiri.
    Berblog jugak rasanya dapat jadi cermin tuk diri sendiri.
    juz saya punya pandangan.Lain org lain pandangannya. ;)

    BalasPadam
  2. Salam ukhuwwah..
    Saya Pun masih baru berjinak dgn dunia blog. Untuk tatapan diri sendiri, famili dan rakan2 yang sudi berkongsi.. Pembacaan anak-anak bila mereka dewasa dan saya telah tiada sekurang-kurangnya.. Selamat berblog.

    BalasPadam